اخبار پزشکی

۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سلنیوم در غذاهایی مانند ذرت، گندم، لوبیا و سویا که قسمت عمده رژیم غذایی افراد را تشکیل می‌دهند، به‌صورت سلنومتیونین وجود دارد. سلنومتیونین می‌تواند با پروتئین‌های بدن ترکیب شود و به عنوان ناقل ذخیره سلنیوم در بافت‌ها و اندام‌های بدن عمل کند.



ریزمغذی‌ها سهم کوچکی از مواد مغذی هر غذا یا ماده غذایی را تشکیل داده...

ریزمغذی‌ها سهم کوچکی از مواد مغذی هر غذا یا ماده غذایی را تشکیل داده و انرژی‌زا نیستند؛ اما وجود آنها برای بسیاری از فعالیت‌های حیاتی بدن و تامین سلامت ضروری است و به دو دسته کلی ویتامین‌ها و عناصر معدنی تقسیم می‌شوند. بدن ما روزانه به مقدار کمی از این مواد مغذی احتیاج دارد (حداکثر 2گرم) و واحد اندازه‌گیری آنها به‌طور عمده میلی‌گرم یا میکرو‌گرم می‌باشد.  این مقاله به اختصار به معرفی عنصرمعدنی سلنیوم و نقش آن در سلامتی بدن می‌پردازد. اصطلاح ریز مغذی به اندازه مولکول شیمیایی آنها ارتباطی ندارد، بلکه برای بیان نیاز تغذیه‌ای به هر یک از آنها به کار می‌رود و براساس دانش موجود، ویتامین‌های مورد نیاز انسان 13 نوع و عناصر معدنی مورد نیاز حداقل 15 نوع می‌باشد. عناصر معدنی نیز  خود دو دسته هستند: 1- مواد معدنی عمده (عناصر عمده) مانند کلسیم، فسفر که بدن روزانه به مقدار بیشتری از آنها نیاز دارد. 2-  مواد معدنی جزئی (عناصر کم مقدار) مانند آهن، سلنیوم و روی که بدن روزانه به مقدار بسیار کمی از آنها نیاز دارد.

  • مجید مجیدی
  • ۰
  • ۰


در بعضی افراد، قسمتی از شخصیت، به هر دلیلی، رشد نکرده و شکل نمی‌گیرد و این باعث می‌شود که فرد در زندگی شخصی و اجتماعی دچار مشکل شود. عدم شکل‌گیری صحیح شیوه‌های فکری، احساسی و رفتاری، این اختلال را به وجود می‌آورد.


شخصیت اگرچه به ظاهر معنای روشنی دارد و همه انسان‌ها معنی آن را درک...

شخصیت اگرچه به ظاهر معنای روشنی دارد و همه انسان‌ها معنی آن را درک می‌کنند، اما توضیح آن در قالب کلمات دشوار است؛ چرا که واژه‌ها معانی گسترده‌ای دارند. مثلاً کلمه اضطراب می‌تواند معنای مختلفی مثل عصبانیت، خجالت، نگرانی و ... داشته باشد. در ضمن نوع رفتارها با افراد و در موقعیت‌های مختلف فرق می‌کند؛ مثلاً رفتار ما با همکارمان به‌گونه‌ای است و با همسرمان به گونه‌ای دیگر. بنابراین در علم روانشناسی، شخصیت عبارت است از مجموعه‌ای از صفات و ویژگی‌ها که موجب تمایز افراد از یکدیگر می‌شود. این صفات عبارتند از روش‌هایی که با آن فکر، رفتار و احساس می‌کنند. در واقع شیوه های رفتاری، احساسی و فکری هر شخص مجموعه صفاتی است که شخصیت او را شکل می‌دهد. تقریباً در اواخر نوجوانی و در سن 20 سالگی، شخصیت افراد شکل می‌گیرد و این شخصیت تا آخرعمر همراه فرد خواهد بود.

  • مجید مجیدی
  • ۰
  • ۰


به‌طور معمول، آنتی‌هیستامین‌ها، خارش را درمان می‌کنند؛ مثل دیفن هیدرامین، هیدروکسی‌زین، کلرفتیرامین و ... از آنجا که این داروها خواب‌آور نیز هستند، نباید قبل از رانندگی و یا کار با ماشین‌های سنگین از آنها، استفاده کنید. اگر نمی‌خواهید دچار خواب‌آلودگی شوید، می‌توانید از «Loratidine» و یا «Fexnferadine» استفاده نمایید،


خارش نوعی سوزش در پوست است که موجب خاراندن پوست می‌شود و ...

خارش نوعی سوزش در پوست است که موجب خاراندن پوست می‌شود و یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی است که می‌تواند موضعی و محدود به یک ناحیه از بدن باشد و یا نقاط مختلف بدن را درگیر کند. در برخی موارد نیز خارش پوست هنگام شب بدتر می‌شود. معمولاً اگر کل بدن دچار خارش شود، درمان به نسبت خارش موضعی سخت‌تر خواهد بود. بیشتر مواقع بدون تظاهرات خارجی، پوست دچار خارش می‌شود؛ ولی در برخی موارد نشانه‌هایی همچون برآمدگی، تاول، قرمزی و ... بروز می‌کند. در این گونه موارد بیمار باید به متخصص پوست مراجعه کرده و علت آن‌را بیابد. مثلاً ممکن است خارج ناشی از ابتلا به اگزما و یا گال باشد.

  • مجید مجیدی
  • ۰
  • ۰


میوه‌ها بی‌تردید ارزش تغذیه‌ای بالایی دارند به طور مثال سرشار از فیبر، آنتی‌اکسیدان‌های گوناگون و ویتامین‌ها به ویژه ویتامین C هستند. قند موجود در میوه‌ها به آسانی جذب می‌شود و می‌تواند بخشی از نیاز بدن به انرژی را تامین کند

میوه‌ها بی‌تردید ارزش تغذیه‌ای بالایی دارند به طور مثال سرشار از فیبر، آنتی‌اکسیدان‌...

 بفرمایید شام ... بفرمایید خواهش می‌کنم ...
بالاخره انتظار به پایان رسید. انگار کلمة «شام» ولوله‌ای در جمع میهمانان انداخت که صداها اوج گرفت...

  • مجید مجیدی