اخبار پزشکی

  • ۰
  • ۰


این گروه شامل انواع گوشت (مرغ، ماهی)، انواع گوشت قرمز، تخم‌مرغ، حبوبات و مغزها (مانند فندق، بادام، پسته و گردو و ...) می‌باشد که پروتئین، آهن، روی و بعضی از مواد معدنی مورد نیاز کودک را تأمین می‌کند. کودکان باید روزانه 2-3 واحد از این گروه غذایی مصرف کنند.

کودکان به دلیل رشد و فعالیت نیاز به انرژی، پروتئین و مواد مغذی کافی دارند ...

کودکان به دلیل رشد و فعالیت نیاز به انرژی، پروتئین و مواد مغذی کافی دارند. تغذیه مناسب می‌تواند موجب رشد کافی و افزایش قدرت یادگیری طی دوران تحصیل گردد.

تغذیه مناسب چیست؟
تغذیه مناسب، داشتن یک برنامه غذایی متعادل، متناسب و متنوع شامل کلیه گروه‌های اصلی غذایی است که برای تامین احتیاجات غذایی کودکان در سه وعده اصلی و حداقل دو میان‌وعده توصیه می‌شود.

گروه‌های مختلف غذایی
 گروه نان و غلات   گروه سبزی‌ها  گروه میوه‌ها  گروه شیر و فرآورده‌های آن  گروه گوشت، تخم‌مرغ، حبوبات و مغزها (مانند فندق، بادام، پسته و گردو ...).

گروه نان و غلات

این گروه شامل انواع نان، برنج، ماکارونی، بیسکویت ساده و غلات صبحانه آماده مصرف است که انرژی و مقداری از پروتئین مورد نیاز کودک را تامین می‌کند. کودکان روزانه باید حداقل 6 واحد از این گروه مصرف کنند که نیمی از آنها از انواع غلات سبوسدار می‌باشد. هر واحد معادل یک برش نان به اندازه
10 × 10 سانتی‌متر (در مورد نان لواش 3-4 برش)، نصف لیوان ماکارونی یا برنج پخته، یک لیوان غلات آماده (برشتوک) یا سه عدد بیسکویت ساده می‌باشد.

گروه سبزی‌ها

این گروه شامل انواع سبزی‌های برگی و غیر برگی است که ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز کودک را تامین می‌کند. کودکان روزانه به پنج واحد از مواد غذایی این گروه نیاز دارند. هر واحد معادل 3-4 قاشق غذاخوری سبزی‌های پخته و یا حدود یک لیوان سبزی‌های خام شامل سبزی با برگ‌های سبز تیره یا زرد برای تامین انواع ویتامین‌هاست که شامل اسفناج، هویج، بروکلی، کدو و ... می‌شود.

گروه میوه‌ها

این گروه شامل انواع میوه‌های تازه و خشک (مانند انواع برگه‌ها) و تأمین‌کننده ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز کودک می‌باشد. کودکان باید روزانه پنج واحد از این گروه مصرف کنند. هر واحد معادل 1 عدد میوه‌خام متوسط (مثلاً یک عدد سیب متوسط یا حدود نصف لیوان آبمیوه یا کمپوت میوه) است. میوه‌ها و سبزی‌ها موجب شادابی و حفظ سلامت کودک می‌شوند.
گروه شیر و فرآورده‌های آن

این گروه شامل شیر، ماست، پنیر، کشک، دوغ و بستنی می‌باشد که به دلیل داشتن کلسیم، فسفر، پروتئین و بعضی ویتامین‌ها برای رشد و استحکام استخوان‌ها، دندان‌ها و سلامت کودک مناسبند. کودکان باید روزانه 3-4 واحد از این گروه غذایی مصرف کنند. هر واحد از این مواد غذایی معادل یک لیوان شیر یا ماست، 30-45 گرم پنیر یا یک و نیم لیوان بستنی کم چرب است.

گروه گوشت، تخم‌مرغ، حبوبات و مغزها

این گروه شامل انواع گوشت (مرغ، ماهی)، انواع گوشت قرمز، تخم‌مرغ، حبوبات و مغزها (مانند فندق، بادام، پسته و گردو و ...) می‌باشد که پروتئین، آهن، روی و بعضی از مواد معدنی مورد نیاز کودک را تأمین می‌کند. کودکان باید روزانه 2-3 واحد از این گروه غذایی مصرف کنند. هر واحد از این گروه معادل 60-90 گرم گوشت است. به جای 30 گرم گوشت قرمز، ماهی یا ماکیان می‌توان از یک عدد تخم‌مرغ، نصف لیوان حبوبات پخته یا دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی استفاده کرد.

توصیه‌ها
 تنظیم برنامه غذایی به صورت سه وعده اصلی و حداقل دو میان‌وعده  مصرف صبحانه مناسب برای یادگیری بهتر، شادابی و تحرک بیشتر کودکان  استفاده از خشکبار و ساندویچ‌های سالم و مغذی، مانند نان و پنیر و گردو برای میان‌وعده‌ها  مصرف روزانه انواع میوه‌ها و سبزی‌های متنوع و تازه  داشتن تغذیه مناسب با مصرف کلیه گروه‌های غذایی  فعالیت بدنی و بازی حداقل یک ساعت در روز، استراحت کافی حداقل 8-10 ساعت در شبانه‌روز   کاهش مصرف قندهای ساده، مانند انواع شیرینی‌ها و آب‌نبات‌ها و ...   به حداقل رساندن مصرف تنقلات کم ارزش تغذیه‌ای (مانند چیپس و پفک) و نوشابه‌های گازدار   کاهش مصرف فرآورده‌های گوشتی آماده، مانند سوسیس، کالباس و همبرگر استفاده کمتر از غذاهای چرب و سرخ‌شده


  • ۹۶/۰۴/۰۱
  • مجید مجیدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی